duminică, 30 ianuarie 2011

6 ian Epifania - Cei trei crai

"Să nu ai alţi dumnezei în afară de mine... să nu-ţi faci chip cioplit ca să te închini lui". Dacă aşa sună porunca, se pune întrebarea: Cultul adus sfinţilor, în special Sfintei Fecioare Maria, cultul imaginilor, al icoanelor, al statuilor, nu este o încălcare a poruncii I a lui Dumnezeu? Răspunsul îl găsim în cuvintele Conciliului II Vatican care în Constituţia liturgică reafirmă învăţătura Bisericii: "Conform Tradiţiei, Biserica îi cinsteşte pe sfinţi şi venerează relicvele lor autentice şi icoanele lor". În continuare, Conciliul atrage atenţia care sunt cele două scopuri principale pe care le vizează cultul sfinţilor: "Sărbătorile sfinţilor proclamă faptele minunate ale lui Cristos în slujitorii săi şi oferă credincioşilor exemple vrednice de imitat" (SC 111). Să le tratăm pe rând.

Şi în al doilea rând, cultul sfinţilor vizează imitarea exemplului de viaţă, de virtute pe care ei ni-l dau. Ce fel de logică e aceasta, se întreabă Sfântul Ioan Gură de Aur, să-i cinsteşti pe sfinţi şi să dispreţuieşti sfinţenia? Când aceste două aspecte lipsesc şi se recurge la sfinţi numai pentru a dobândi avantaje pământeşti, materiale, cultul sfinţilor uşor poate degenera în superstiţie, în magie, întrucât iarăşi e vorba de captarea forţelor supranaturale, spre a le manipula, spre a dispune de ele după bunul plac. Aşa poate fi cazul leneşului care nu se dă la treabă, dar se roagă la Maica Domnului să câştige la loterie ca să aibă din ce trăi, sau a beţivului care îşi distruge sănătatea cu alcoolul şi cu ţigara şi se roagă sfinţilor pentru sănătate, a elevului trândav care pierde vremea iar la examen se roagă cu foc la Sfântul Anton şi plăteşte acatiste ca să primească lumină şi ajutor.

Cât priveşte cultul imaginilor, în Vechiul Testament interdicţia oricărei reprezentări a lui Dumnezeu făcută de mâna omului este severă. Dumnezeu a voit să traseze precis hotarul între Creator şi creatură: o bucată de lemn sau de piatră cioplită nu poate fi Dumnezeu, iar Dumnezeu nu poate fi o bucată de lemn sau de piatră cioplită.

Singura imagine permisă de Dumnezeu în Vechiul Testament a fost aceea făcută de el şi întipărită în omul creat după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, un chip necioplit de mâini omeneşti. În plus, au fost permise câteva imagini care prefigurau întruparea Cuvântului, precum şarpele de aramă, chivotul legământului şi heruvimii. Dar în Noul Testament situaţia se schimbă. Precizează foarte bine Catehismul Bisericii Catolice: "Întrupându-se, Fiul lui Dumnezeu a inaugurat o nouă economie a imaginilor. Bazându-se pe misterul Cuvântului întrupat, al şaptelea Conciliu ecumenic de la Niceea (787) a justificat, împotriva iconoclaştilor, cultul icoanelor: cele ale lui Cristos, dar şi cele ale Maicii Domnului, ale îngerilor şi ale tuturor sfinţilor" (2131).

Sacrilegiu deosebit de grav este profanarea Euharistiei prin primirea ei sacrilegă, cu păcatul de moarte pe suflet. Cunoaştem avertismentul sever făcut de Sfântul Apostol Pavel Corintenilor: "Oricine mănâncă pâinea aceasta sau bea paharul Domnului în chip nevrednic, va fi vinovat de trupul şi sângele Domnului. Căci cine mănâncă, îşi mănâncă şi îşi bea propria osândă dacă nu deosebeşte trupul Domnului (adică dacă nu ţine cont de faptul că e vorba de trupul Domnului şi nu de o bucată de pâine oarecare). Fiecare, aşadar, să se examineze pe sine şi aşa să mănânce din pâinea aceasta şi să bea din paharul acesta. În această privinţă sunt între voi mulţi infirmi şi bolnavi, şi nu puţini dorm (1Cor 11,26-30). La fel de şocantă este remarca Sfântului Ioan Gură de Aur care spune: "Mult mai vinovat şi mai temerar decât diavolul este cel care se apropie de altar conştient fiind de păcat grav pe suflet. Diavolii tremură în preajma altarului. Sacrilegul se apropie de altar fără să tremure".

Sacrilegiu este, de asemenea, a profana şi a trata cu nevrednicie imaginile sfinte: icoanele, statuile. Nu numai imaginile din lemn, din lut sau din piatră, dar şi imaginea pe care Dumnezeu şi-a întipărit-o în fiecare om. Iar această imagine este distrusă şi profanată la tot pasul. Lumea e plină de iconoclaşti: iconoclaşti care sărută icoanele din Biserici şi de pe pereţi, dar profanează icoana lui Dumnezeu din semenii lor. În special cu limba. Observă Sfântul Iacob în scrisoarea sa: limba "este un rău care nu se poate înfrâna, este plină de o otravă de moarte. Cu ea îl binecuvântăm pe Domnul şi Tatăl nostru şi tot cu ea îi blestemăm pe oameni care sunt făcuţi după asemănarea lui Dumnezeu" (Iac 3,8-9). Apelative ca: bou, măgar, catâr, porc, animal şi altele luate din limbajul zoologic şi adresate mai ales copiilor sunt profanări ale chipului lui Dumnezeu. Chipul lui Dumnezeu este transformat în chipul dobitoacelor cu patru picioare şi al tărâtoarelor, cum spune Sfânta Scriptură.

Esenţa cea mai pură a slujirii lui Dumnezeu (este) a crede în prezenţa lui Dumnezeu în semenii noştri şi a-i lua în serios ca imagini ale lui Dumnezeu şi reprezentanţi ai săi, şi a face în aşa fel încât în raporturile noastre cu ei să se învedereze frica, iubirea şi încrederea datorate lui Dumnezeu".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu